Seite 8 - Toni_Schneiders

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From
1950
to
1952
he lived in Hamburg. He was
offered a photographic studio and its advertising
contract. Instead, he made the decision to return to
Lake Constance and again work as an independent
photographer. Soon after, he met his future wife
who turned out to be active supporter of his ideas.
He and his family have lived in Lindau ever since.
As early as
1948
, Toni Schneiders had met two
fellow photographers, Heinz Hajek-Halke and Peter
Keetmann. They were also searching for a new
artistic expression in photography that would
follow in the footsteps of both, the photographic
tradition established by the Avantgarde of the twen-
ties and the work produced at the Bauhaus. In 1949,
Peter Keetmann, Siegfried Lauterwasser, Wolfgang
Reisewitz, Otto Steinert, Ludwig Windstoßer and
Toni Schneiders founded the group ›fotoform‹. In
1950, the space ›fotoform‹ designed at the first
Photokina exhibition in Cologne garnered great
attention but also caused controversy. Through this
and many subsequent exhibitions, ›Subjective Photo
graphy‹ became an internationally recognized style
characterized by formal rigor and artistic sophis-
tication. While the group dissolved by the end of
the ‘50s, it had nevertheless initiated a repudiation
of outdated pictorial traditions. Its work broke once
and for all with simplistic, one-dimensional and
thus insincere forms of representation. In this
sense, abstraction was not a turning away from the
realities of life but a means to express a multi-dimen-
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›waiting woman‹, 1951, 26,1 x 26 cm
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›the other side of spring‹, 1947, 40,1 x 29,9 cm
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›signals, Cologne‹, 1951, 39,8 x 25,1 cm
bot bekam ein Fotostudio zu übernehmen, und sich als
Werbefotograf niederzulassen. Stattdessen kehrte er
aber an den Bodensee zurück, mit dem Entschluss un-
abhängig als freier Fotograf zu arbeiten. Bald darauf
fand er in seiner Frau eine aktive Mitstreiterin auf die-
sem Weg und lebt seitdem mit seiner Familie in Lindau.
Schon
1948
lernte Toni Schneiders die Fotografen
Heinz Hajek-Halke und Peter Keetmann kennen, die
ebenfalls einen neuen, künstlerischen Ausdruck in der
Fotografie suchten, der an die Avantgarde der zwanzi -
ger Jahre und an Bauhaustraditionen anknüpfte. Zu-
sammen mit Peter Keetmann, Siegfried Lauterwasser,
Wolfgang Reisewitz, Otto Steinert und Ludwig Wind-
stoßer entstand
1949
›fotoform‹. Die Gruppe erregte
große Aufmerksamkeit, aber auch Widerspruch auf der
ersten Photokina Ausstellung in Köln
1950
, wo sie eine
ganze Abteilung gestaltete. Die ›subjektive Fotografie‹
wurde durch diese und viele folgende Ausstellungen
zu einer auch international beachteten Stilrichtung,
die sich vor allem durch ihre formale Stringenz und
ihren künstlerischen Bildanspruch auszeichnete. Auch
wenn sich die Gruppe Ende der
50
er Jahre wieder auf-
löste, ging von ihr die Signalwirkung aus die überlebten
Bildtraditionen abzuschütteln und insbesondere mit
einer gefälligen, in ihrer Eindimensionalität verloge-
nen Darstellungsweise endgültig zu brechen. Die Abs -
traktion war in diesem Sinne nicht eine Abkehr von
der Lebensrealität, sondern ein Mittel um Vieldeutig-
keit auszudrücken und um ein individuelles Empfinden
des Betrachters zu ermöglichen. Die alte, idealisierende
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›Wartende Frau‹, 1951, 26,1 x 26 cm
6 r
›Kehrseite des Frühlings‹, 1947, 40,1 x 29,9 cm
7
›Signale, Köln‹, 1951, 39,8 x 25,1 cm