V O R H A N G A U F F Ü R D I E K U LT U R
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R A I S I N G T H E C U R TA I N F O R C U LT U R
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four wheels and needs to develop its own independent profile, was something
Wolfsburg understood long ago. Its focus therefore rests on art and culture! As a
result in the last 70 years of the cities existence, renowned architects have left
their mark and, in remarkably short time, the Kunstmuseum has won nation-
wide renown. This was the perfect background against which to establish the
Movimentos Festival and with it to hone its urban profile which gives Wolfsburg
the image and importance that it deserves.
How does this benefit Wolfsburg and the entire region?
I believe that the advantages are evident: Wolfsburg has gained a new asset.
And I am convinced that any activities like the ones I have just described impact
positively on the quality of life and the value of a city and region. Clear evidence
of this is the development which has taken place in Wolfsburg: the quality of life
in any city includes its very individual aesthetics, its own language and its very
specific cultural appearance; the citizens’ well-being rests on more than the
infrastructure provided by an efficient municipal management team. The local
administration, as well as the Volkswagen Group, recognised this need early –
and this becomes quite obvious when in these dark times the sponsorship of
cultural projects does not immediately fall victim to cutbacks. This is typical of
Volkswagen, and in particular of the Autostadt: not only did they not rest on
their laurels once the initial festival had proved a success, but instead they kept
striving for improvement, of how to explore their key issues of mobility, progress
and responsibility more intensively. And by asking themselves how they might
extend the range of artistic productions for the region.
über die Grammatik der vier Räder definieren sollte, um ein eigenes Profil zu
entwickeln, hat Wolfsburg schon früh erkannt – und auf Kunst und Kultur
gesetzt! So haben sich bis heute viele Jahre lang namhafte Architekten in der
erst 70-jährigen Stadt „verewigt“, ist in relativ kurzer Zeit das Kunstmuseum
bundesweit zu einer Institution geworden – und anderes mehr. Insofern war es
eigentlich kein großer kreativer Akt, auf diese Aktivitäten aufzubauen und
auch mit den Movimentos eine Profilschärfung vorzunehmen, die Wolfsburg
das Gewicht und Gesicht gibt, das es wirklich verdient.
Welche Vorteile hat das für Wolfsburg und für die gesamte Region?
Die Vorteile liegen meines Erachtens auf der Hand. Man hat hier ein Angebot
hinzugewonnen, das es vorher so gar nicht gab. Solche Aktivitäten haben
wiederum allesamt viel mit Lebensqualität, mit dem Lebenswert einer Stadt
und Region zu tun. Das zeigt sich an der Entwicklung, die sich in Wolfsburg
beobachten lässt, doch ganz deutlich: Zur Lebensqualität einer Stadt und ihrer
Menschen gehören eine eigene Ästhetik, eine eigene Sprache, eine eigene
kulturelle Physiognomie; ihr Lebensgefühl muss aus mehr gespeist werden
als aus den materiellen und infrastrukturellen Versorgungspauschalen eines
effizienten Stadtmanagements. Das hat die Stadt, aber auch der Volkswagen-
konzern lange erkannt – und das zeigt sich eben gerade dann, wenn die Zeiten
düsterer werden und man hier nicht sofort der Kunst ans Leder geht. Das
zeichnet Volkswagen, namentlich die Autostadt besonders aus, die sich nicht
auf dem Erfolg der ersten Jahre ausgeruht, sondern inhaltlich weitergedacht