I M TA K T D E R M O B I L I TÄ T
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I N T U N E W I T H M O B I L I T
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Wolfsburg – and who have returned to live here.
As a professional political economist responsible for the “Politics and
Economy” department of “Stern” magazine you are an expert on economic
issues. What does it mean to the city to be home to a global player? What are
the advantages and the disadvantages?
It is always an advantage for a city to be home to a global player because not only
does it provide jobs in the production phase, but also provides top service jobs at
management as well as research and development levels. The disadvantage,
definitely, is the mono structure, though it is no longer as pronounced as it used t
be. The prosperity of Wolfsburg is still closely linked to that of this one big
company and to the economic situation of the car industry.
After the crisis of 1992 in the automotive industry, Wolfsburg initiated a radica
change in its economic and urban development policy. The foundation of the
Wolfsburg AG constituted an innovative form of public-private partnership tha
has provided an escape route from Wolfsburg’s mono structure. Today, the
city’s assets include its top tourist attractions and its reputation for hosting
events. Have you become aware of this change?
Absolutely. There has been tremendous development in Wolfsburg since I left after
writing my school-leaving examinations in the 1980s. In the past, there were two
self-contained worlds: on the one hand there was the city, and on the other the
factory. Not even the local newspaper featured much of what was going on on the
immer noch – und auch wieder – in der Stadt lebt.
Als studierter Volkswirt und Ressortleiter „Politik und Wirtschaft“ des Magazins
„Stern“ sind Sie ein versierter Experte für ökonomische Fragen. Welche Bedeutung
hat es für eine Stadt wie Wolfsburg, wenn dort ein Weltkonzern zu Hause ist?
Wo liegen die Vor- und Nachteile?
Es ist immer ein Vorteil für eine Stadt, Sitz der Zentrale eines Weltkonzerns
zu sein. Denn so gibt es nicht nur Jobs in der Produktion, sondern auch hoch-
wertige Dienstleistungsarbeitsplätze im Management sowie in der Forschung
und Entwicklung. Die Nachteile liegen sicher in der Monostruktur, auch wenn
sie nicht mehr so ausgeprägt ist wie früher. Das Wohl Wolfsburgs steigt und
fällt immer noch mit dem einen großen Unternehmen und der Konjunktur der
Autoindustrie.
Dabei hat Wolfsburg nach der Autokrise von 1992 die Wirtschafts- und Stadt-
entwicklung radikal neu ausgerichtet. Mit der Wolfsburg AG entstand eine
innovative Form der Public Private Partnership, die Wolfsburg aus der Mono-
struktur herausgeführt hat. Heute setzt die Stadt auch auf ihre touristischen
Topattraktionen und hat sich als Erlebnisstadt positioniert. Haben Sie diesen
Wandel aus der Ferne wahrnehmen können?
Auf jeden Fall. Wolfsburg hat sich enorm entwickelt, seit ich es nach dem
Abitur Mitte der 1980er-Jahre verlassen habe. Früher waren Stadt und Werk
für sich abgeschlossene Welten. Sogar im Lokalteil der Zeitung stand kaum