Seite 56 - WOB_Die_Stadt

Basic HTML-Version

E I N O R T F Ü R V I S I O N E N
|
A P L A C E O F V I S I O
114
comprehensive education thereby addressing and developing their drive, their
curiosity, their inquiring minds and their desire to be creative, and to do all this in
accordance with international research findings on gifted children. The pedagogic
concept underlying the Neue Schule Wolfsburg includes internationality, natural
sciences and technology, economy, arts and culture, and the support of the gifted. Th
international orientation of the school is not confined to foreign languages alone,
but will also be applied cross-curricularly giving the school an unmistakeable profile
As the Neue Schule Wolfsburg is not funded by government, it is in the unique
position, to experiment, develop and implement new pedagogic concepts. The
benefits arising from this will be used by the school to enrich the educational scene
and, from the outset, encourage a lively exchange with other schools and educationa
institutions as well as with business and industry.
With the polytechnic college, the AutoUni, the phæno experimental science
landscape and the Neue Schule Wolfsburg the city is well on its way of
establishing itself as a city of learning. What are your hopes with regard
to Wolfsburg as a dynamic centre of education?
With so many different innovative educational institutions Wolfsburg has an
excellent opportunity of developing educational partnerships with different
institutions which, in addition to the creation of synergies, will also generate a
new quality of educational work. Provided that all involved in this region are
prepared to start networking and enter into cooperative partnerships, which I do
not doubt, this process will develop a momentum of its own, and indeed some
tentative signs of this can already be felt.
Niveau bieten und so ihren Tatendrang, ihre Neugier, ihren Forschergeist und
ihren Gestaltungswillen stetig ansprechen und entwickeln. Das pädagogische
Konzept der Neuen Schule Wolfsburg betont die Schwerpunkte Internationali-
tät, Naturwissenschaften und Technik, Wirtschaft, Kunst und Kultur sowie Be-
gabungsförderung. Die internationale Ausrichtung der Schule liegt nicht nur
in den Fremdsprachen, sondern wird auch in anderen Unterrichtsinhalten und
in curricularen Verflechtungen zum Ausdruck kommen und der Schulkultur ein
unverwechselbares Profil geben.
Als Schule in freier Trägerschaft hat die Neue Schule Wolfsburg zudem die
Möglichkeit, im Rahmen der von ihr zu nutzenden Freiräume und als „lernende
Schule“ zu experimentieren und neue pädagogische Konzepte zu entwickeln
und zu verwirklichen. Die Vorteile, die sich aus diesen Gestaltungsmöglich-
keiten ergeben, wird die Schule intensiv nutzen, um die Bildungslandschaft zu
bereichern und von Anfang an in intensiven Austausch mit anderen Schulen
und Bildungsträgern sowie mit der Wirtschaft zu treten.
Mit Fachhochschule, AutoUni, der naturwissenschaftlichen Experimentierland-
schaft phæno und der Neuen Schule Wolfsburg ist die Stadt auf dem besten Weg,
sich als Stadt des Wissens zu etablieren. Welche Hoffnungen setzen Sie in den
dynamischen Bildungsstandort Wolfsburg?
Mit seinen vielfältigen und innovativen Bildungsinstitutionen hat Wolfsburg
ausgezeichnete Chancen, „Bildungspartnerschaften“ unterschiedlicher Ein-
richtungen zu entwickeln, die nicht nur Synergieeffekte zeitigen können,
sondern auch eine neue Qualität der Bildungsarbeit entstehen lassen. Wenn