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Mehr als sechs Jahrzehnte stehen in Marmor gehauen und in Bronze gegossen im Zentrum
von Lebenstedt. Salzgitters Wahrzeichen, das Monument zur Stadtgeschichte, wurde vom
Braunschweiger Bildhauer Professor Jürgen Weber geschaffen und 1995 der Öffentlichkeit
übergeben. Mit ihm bekennt sich die Stadt zu ihrer und zur deutschen Zeitgeschichte.
In seiner Einmaligkeit in der Gegen-
wartskunst hält das Monument das
Gedenken wach an den Aufbau von
Industriegebiet und Stadt im National-
sozialismus und an die Zwangsarbeit
in den Reichswerken. Es erinnert
ebenso an das Leiden und Sterben
unzähliger Menschen auf der Flucht
aus den ehemaligen deutschen Ost-
gebieten zum Ende des Zweiten Welt-
kriegs, an die Demontage von Indus-
trieanlagen durch die Alliierten nach
1945 und den Widerstand der Arbeiter
dagegen, aber zugleich an den Auf-
bau eines Wirtschaftsraumes zum
drittgrößten Industriestandort Nie-
dersachsens.
Fast 14 Meter hoch und mehr als 730
Zentner schwer, hat das Monument in
More than six decades of history stand carved in marble and cast in bronze in the centre
of Lebenstedt. Salzgitter‘s landmark, the Monument to the City’s History, was created by
Brunswick sculptor Professor Jürgen Weber and dedicated to the public in 1995. It is an
acknowledgement by the city of its own and of Germany’s contemporary history.
In a unique expression of modern art, the Monument keeps alive memories of the devel-
opment of local industry and of the city itself under National Socialism, when factories
were fuelled by slave labour. It also recalls the sufferings and deaths of countless refu-
gees from the former German territories in the East at the end of World War II, the dis-
mantling of industrial plants by the Allies after 1945 and the resistance of the workers,
but also the emergence of what has become the third-largest industrial centre in Lower
Saxony.
Almost 14 metres in height and weighing over 36 tonnes, the Monument is an established
part of the busy city centre, where it gives this still young conurbation a sense of its iden-
tity. The sculpture is surmounted by the figure of a smelting works sampler who symbol-
ises the will to live and build a new life. For many people, the sight of this work of art is
an encounter with their own life history.
Bekenntnis zur Zeitgeschichte
An acknowledgement of contemporary history
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